nuffnang

Selasa, 22 April 2014

Virgin Cocont Oil yang Hebat!!

Hari ni nak ulangkaji pasal minyak kelapa dara a.ka. virgin coconut oil a.k.a VCO. Sebelum nak mula, nak bagi sikit penerangan pasal vco ni. OK, pada yang belum tahu, vco ni adalah minyak dari buah kelapa yang terpilih di proses dengan cara cold-press. Ia tak sama dengan cara minyak kelapa tanak macam nenek2 kat kampung buat tu tau..Ia makanan tambahan bagi penduduk dikepulauan pasifik yang rata2nya sihat walaupun berusia lanjut. Menurut kajian, vco ni mempunyai satu kandungan lemak tepu yang memberi banyak manfaat positif pada yang mengamalkannya.

Nak cerita pulak kelebihan vco ni. Mengikut kajian, vco ni teramatlah banyak khasiatnya. Manfaat dari khasiat ni, bukan saje orang dewasa je yang boleh guna, baby pun boleh guna. Sebab tu seorang pakar berkata "vco adalah minyak yang paling berkhasiat didunia". Saya tak tahulah pasal ni, saya tak kaji. Tapi macam itulah yang dikata. Ikut pengalaman saya memang betulla tu sebab vco ni walau kita sakit apa pun, dia akan bantu untuk stabilkan semula tubuh dan bantu menentang penyakit.

Kebelakangan ni ramai mommies yang tanya saya, makan apa waktu mengandung, anak nampak sihat aktif,kulit putih bersih dan paling penting tak ada demam kuning? Saya jawab, saya cuma makan vco. Sebab vco ni orang dah kaji, memang bagus untuk ibu-ibu hamil. Selain bantu tambah kesihatan ibu, dia bantu menambah kesihatan baby dalam perut jugak. Walaupun ada yang tak berapa pun nak percaya saya cakap, saya ok je. Saya bukan nak paksa orang beli pun. Orang tanya, saya jawab. Cam tu je.. :)

Lagi, soalan yang paling banyak orang tanya saya. Macam mana saya jaga muka, licin aje, tak ada jerawat ke parut ke. Jawapan  saya, syukur alhamdulillah, saya ni dikurniakan kulit yang sangat2 jarang bermasalah. Naik jerawat sebiji dua tu biasalah. Saya memang tak ada penjagaan khusus untk kulit. Saya tak rajin pun. Tapi kalau ada jerawat, rawatan terbaik saya adalah dengan sapu vco. Just sapu je. *yang makan tu tetaplah makan* Jerawat ni sapu je dengan vco,biarkan semalaman, tengoklah esok, mesti dah kecut. Lepas tu tak ada dah parut hitam. *yang ni saya dah try sapu kat muka hubby, dia suka picit jerawat* Memang tak ada parut tau. Trust me.. Elok juga untuk orang yang berjeragat. Dengan kesabaran, insya Allah, jeragat yang susah nak hilang tu akan hilang selam-lamanya. *yang penting kena sabar ye, sebulan dua treatment memang tak hilang terus jeragat tu sebab dia dari dalam*

Disebabkan saya ni pemalas nak jaga muka, kadang2 kulit nampak kusam macam tu. Bila nampak macam dah agak kronik, barulah saya terhegeh2 mencari facial wash.*bukan saya punya, saya pakai hubby punya je..hehe..Sharing is caring kan..hehe* Dah siap cuci muka tu, memang rasa kering giler la kulit *pakai pencuci muka lelaki kan..memanglah macam tu* Cepat2 saya sapu dengan vco. Sapu rata2 kat kulit sampai meresap. Fuuhh... Kulit nampak cun je.. *perasan..hehe..sorry la yek..*

Kalau Aniq pulak, saya memang akan sapu kat badan dia selepas mandi. Si kecil ni ada part badan dia yang berlipat. Kawasan tu mudah jadi luka sebab bergeser. So, sapu vco, sapu satu badan, dari kepala sampai kaki. Siap, dah tak payah nak beli minyak rambut, losyen bagai. Semua dalam satu,jimat. Dan yang paling penting, selamat kalau2 baby pegang rambut, lepas tu masuk pulak tangan dalam mulut.

 Aniq bila dia nak mengamuk ke apa, saya umpan dengan vco. Setakat ni dia tak pernah menolak. Memang tak jadi nangis punya dapat sebiji vco. Saya tak pecahkan pun, bagi sebiji tu,lama2 softgel tu lembut,pecah dalam mulut. Aniq memang suka sangat. Dah jadi macam snek pulak. Doktor pun tanya saya bagi Aniq makan apa, aktif bukan main. Bila saya bagi tahu vco, dia lagi galakkan saya. Walaupun ada yang tak berapa setuju bagi pada baby, tapi saya lebih percayakan saintis yang dah buat kajian. Bukti2 dah ada yang mengatakan baby memang boleh ambil vco. Tak ada mudarat pun. So, saya teruskan aje. Biarkan kata2 orang.

Macam saya, tiap kali rasa tak sedap badan, rasa weak je, saya makan 2 biji vco sekaligus. Rehat dalam 20 minit, lepas tu insya Allah rasa ok semula. Kadang2 bukan apa, kita tak jaga sangat pun badan kita kan. Makan ikut suka je. Waktu makan pun tak jaga. Main hentam je nak makan waktu bila pun,jadi badan makin lemah. So, sebelum badan tu jadi makin teruk, amalkan makan vco 2 biji sehari. Bagus untuk kuatkan imunisasi badan. Bantu tambahkan tenaga. Vco juga bantu cuci darah. Bagi yang banyak kolestrol tu kan, vco ni akan tarik semua lemak2 tu keluar agar tak sumbat pembuluh darah. Kalau tak, itulah penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Vco ni bukan minyak macam yang kita selalu faham tu. Dia bukan lemak yang akan bagi kita sakit, tapi lemak yang akan bantu jaga kesihatan badan kita. Sebab itulah para doktor sarankan makan vco. Apatah lagi bagi ibu2 hamil, orang2 tua yang banyak penyakit, anak2 pun elok makan vco. Baru2 ni saya terbaca dalam 1 page dia bagi tahu, vco ni sangat bagus untuk orang2 yang sedang berusaha untuk hamil. Sebab vco yang berkualiti akan bantu meningkatkan kesuburan suami dan isteri. *dua2 kena makan, bukan isteri je* Saya memang percaya apa yang page ni tulis sebab saya banyak dah jumpa testimoni yang berjaya hamil lepas 5-6 bulan treatment dengan vco. *nak melencong jap* Kalau nak lebih baik, tambah lagi dengan femme vita untuk isteri, men vita untk suami. Teruskan makan sekurang-kurangnya 6 bulan. Insya Allah..

Kalau ikutkan nak cerita, tak tahulah bila nak selesainya pasal vco ni. Banyak sungguh kehebatan vco samada kita dah pernah tau atau belum. Tapi sebelum saya tutup entry kali ni, saya nak bagi tahu satu rahsia.. Haa.. rahsia la sangat kan.. Rahsianya ialah.. Cara nak tahu vco tu berkualiti ke tidak. Sebab vco pun ada gred. Kalau yang betul2 berkualiti tu, 1 liter boleh capai harga ratus2 tau. Nak tahu vco tu berkualiti, tengok pada warna dia. Kalau jernih sangat, maknanya kurang kualiti dia. Minyak yang berkulaliti warnanya agak kuning sedikit. Itu tanda kualiti vco.

Last sekali, sesiapa yang nak tahu lagi pasal vco, ada lagi 3 jenis vco baru iaitu vco antioxcidant. Ada vco delima, vco apricot dan vco argan. Ketiga2 jenis vco ni pun banyak kesan positif yang hebat untuk kita. Nak tahu lagi boleh terus pm saya kat facebook atau page saya ye..

Tiada ulasan :