nuffnang

Isnin, 15 September 2014

Resepi Salad Mudah,Jimat & Sedap

Hai. Korang makan apa hari ni? Saya makan simple je. Ada pedal & hati goreng kari, sayur campur & salad. Nampak simple, tapi makan dengan nasi panas yang lembik sikit, fuhh~ memang sedap lah. Hubby pun tambah banyak.





Saya nak share resepi salad yang saya buat tadi. Simple sangat tapi sedap. Untuk orang yang kekadang malas nak masak2 sangat, salad ni boleh ratah2 je. Sebenarnya saya simpan resepi ni dah lama. Resepi dari mak mertua tersayang. Tapi selalu tak ada masa nak taip.  So, hari ni ada masa, meh saya share ye. Nanti dah cuba boleh bagi tau saya, sedap tak..



Bahan-bahannya
 2 pokok daun salad ( saya guna kobis yang dicelur sekejap)
1mangkuk kecil  daging yang dah rebus ( ganti dengan udang / sotong pun boleh)
3 biji cili padi
1 ulas bawang merah/bawang besar (terpulang)
1 biji limau nipis
Secubit garam
Gula

Cara membuatnya:
1.    Potong kecil2 daun salad. Kalau guna kobis, celurkan dalam satu minit.
2.    Potong daging, bawang, cili. Campurkan semua dalam kobis /salad tadi.
3.    Perahkan limau dalam salad, masukkan garam & gula.
4.    Gaulkan & rasa. Biar seimbang semua rasa.



Sangat senang kan?? Saya  selalu buat ni kat rumah. Memang kegemaran semua. Sama kalau kat rumah MIL. Salad ni mesti ada atas meja. Setakat ni tak pernah jemu. Korang pun cubalah ye.. J

2 ulasan :

Unknown berkata...

terliur pulak tengok ni ha. huhu

Unknown berkata...

Kena cuba ni.. Mmg sedap sangat.. Hurmm.. Sya pulak terliur lagi.